صافی کف پا

صافی کف پا + درمان کف پای صاف

صافی کف پا مشکل رایج و اغلب مادرزادی است. در افراد مبتلا به کف پای صاف، هنگام ایستاده قوسی مشاهده نمی‌شود. این بیماری می‌تواند باعث درد شدید به خصوص هنگام ورزش شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که قوس کف پا در دوران کودکی ایجاد نشود. همچنین ممکن است، در مراحل بعدی زندگی پس از یک آسیب یا از فشار فرسایشی ناشی از افزایش سن ایجاد شود.

صافی کف پا چیست؟

کف پای صاف

صافی کف پا (به انگلیسی flat feet) یک بیماری رایج است که در آن قوس های داخل پا با وارد شدن فشار به آن ها صاف می شوند. هنگامی که افراد دارای کف پای صاف می ایستند، پاها به سمت بیرون می آیند و تمام کف پا به زمین برخورد می‌کند.  همه نوزادان کف پای صاف دارند و قوس ها به مرور در اوایل کودکی حدود 6-7 سالگی شکل می گیرند، که در برخی افراد این قوس ها شکل نگرفته و به بیماری صافی کف پا تبدیل می‌شود. حدود 8 درصد از بزرگسالان به این مبتلا هستند.

در مبتلایان به صافی کف پا، قوس پا کم بوده و یا قوسی مشاهده نمی‌شود. همچنین ممکن است، یکی از پاها و یا هر دو پا مبتلا به این مشکل باشد.

صافی کف پا برای اکثر افراد مشکلی نیست. اگر صافی کف پا باعث درد یا مشکلات دیگر شود، درمان‌ها می‌توانند کمک کننده باشند.

علائم

اکثر مردم هیچ علامتی مرتبط با صافی کف پا ندارند. اما برخی از افراد مبتلا به صافی کف پا، از درد پا، به ویژه در ناحیه پاشنه یا قوس پا شکایت دارند. درد ممکن است با فعالیت بدتر شود.  همچنین ممکن است در امتداد داخل مچ پا تورم ایجاد شود. در صورتی که فرزند شما از درد کف پا شکایت دارد، لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

علت صافی کف پا

صافی کف پا در نوزادان و کودکان نوپا طبیعی است، زیرا قوس پا هنوز شکل نگرفته است. قوس اکثرا در اوایل دوران کودکی حدود 6 سالگی رشد می کند، اما برخی از افراد این قوس هرگز ایجاد نمی‌شود.

برخی از کودکان دارای کف پای صاف انعطاف پذیر هستند که اغلب به آن صافی کف پای انعطاف پذیر می گویند، که در آن قوس کف پا در هنگام نشستن یا ایستادن روی نوک پا قابل مشاهده است اما زمانی که کودک می ایستد از بین می رود. بیشتر کودکان مبتلا به صافی کف پای انعطاف پذیر بدون مشکل رشد می کنند.

عواملی که می توانند خطر صافی کف پا را افزایش دهند عبارتند از:

• آسیب به پا یا مچ پا
  • روماتیسم مفصلی
  • افزایش سن

تشخیص

برای تشخیص این بیماری دکتر ارتوپد وضعیت پا را مورد بررسی قرار می‌دهد و با معاینه چشمی مشکل را تشخیص می‌دهد. پزشک احتمالا از شما می خواهد روی پای خود بایستید و یا راه بروید. در صورت لزوم پزشک انجام تصویربرداری و سی تی اسکن و سونوگرافی را تجویز می‌کند.

درمان صافی کف پا

اگر صافی کف پا باعث درد نشود، هیچ درمانی لازم نیست. برای درمان صافی کف پا دردناک، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

• ساپورت های قوس : ساپورت‌های قوس می‌توانند به تسکین درد ناشی از صافی کف پا کمک کنند. گاهی اوقات ساپورت ها با طراحی سفارشی که روی خطوط پا قالب بندی می شوند، توصیه می شود. ساپورت های قوس کف پای صافی را درمان نمی کنند، اما اغلب علائم را کاهش می دهند.
  • تمرینات کششی :تمرینات کششی تاندون می تواند تا حدودی در رفع این مشکل موثر باشد.
  • فیزیوتراپی : صافی کف پا ممکن است باعث آسیب ناشی از استفاده بیش از حد در برخی از دوندگان شود. یک فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات و تاندون های پا و راهنمایی برای بهبود راه رفتن ارائه دهد.
  • عمل جراحی :  جراحی صرفاً برای اصلاح صافی کف پا انجام نمی شود. زمانی که بیماران دردی دارند، و این درد با روشهای غیر جراحی برطرف نشده است، جراحی ممکن است یک گزینه‌ باشد. جراحی می تواند مشکلات استخوان و تاندون را که باعث درد میشوند، ترمیم کند.

اگر صافی کف پا باعث درد جزئی شود، ممکن است  با رعایت موارد زیر درد را تا حدی کنترل کنید :

•  کنترل فعالیت ها : از انجام فعالیت هایی که شرایط را تشدید میکند، مثل پریدن و دویدن،  خودداری کنید.
  • استفاده از  ساپورت های قوس
  • داروها : استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) و ناپروکسن سدیم (Aleve) ممکن است کمک کننده باشد.
  • کاهش وزن. کاهش وزن می تواند فشار روی پا را کاهش دهد.

منبع :