پیچ خوردگی مچ پا : درمان، علائم و علت

رگ به رگ شدن مچ پا آسیبی است که هنگام غلت زدن، پیچاندن یا چرخاندن مچ پا رخ می دهد. این آسیب می تواند رباط های پا که به نگه داشتن استخوان های مچ پا در کنار هم کمک می کند، کشیده و یا پاره کند.

رباط ها به تثبیت مفاصل کمک می کنند و از حرکت بیش از حد جلوگیری می کنند. رگ به رگ شدن مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها فراتر از محدوده حرکتی طبیعی خود مجبور به حرکت شوند. معمولاً مچ پاهای رگ به رگ شده شامل آسیب به رباط های قسمت بیرونی مچ پا هستند.

درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آسیب بستگی دارد. اگرچه اقدامات خودمراقبتی و داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است موثر باشد، ولی بهتر است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا بسته به شدت آسیب متفاوت است. و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درد شدید به خصوص هنگامی که فرد می ایستد.
  • حساسیت هنگام لمس مچ پا
  • کبودی
  • محدودیت حرکتی
  • بی ثباتی در مچ پا
  • احساس ترکیدن یا صدا در زمان آسیب دیدگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از یک اتفاق در مچ پا احساس درد و تورم دارید و یا مشکوک به پیچ خوردگی هستید باید با پزشک مشورت کنید.  در بیشتر موارد مشکل با خود مراقبتی در منزل برطرف شده و مشکل جدی محسوب نمیشود.

اما اگر علائم و نشانه ها شدید باشند، ممکن است آسیب قابل توجهی به رباط یا شکستگی استخوان در مچ پا یا ساق پای وارد شود.

علت

پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که مچ پای شما مجبور می شود از موقعیت طبیعی خود خارج شود، که می تواند باعث کشیدگی یک یا چند رباط مچ پا، پارگی جزئی یا پارگی کامل شود.

علل پیچ خوردگی مچ پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سقوطی که باعث پیچ خوردن مچ پا می شود.
  •  پریدن یا چرخیدن  ناگهانی
  • پیاده روی یا ورزش روی سطح ناهموار
  • حین یک فعالیت ورزشی
  • فرود آمدن شی سنگین روی پا

عواملی زیرا می توانند  خطر رگ به رگ شدن مچ پا را افزایش دهند :

• آسیب ورزشی : رایج‌ترین مواردی که باعث پیچ خوردگی پا میشود، ورزش است، انجام ورزش هایی که شامل پریدن و چرخیدن هستند مانند بسکتبال، تنیس، فوتبال احتمال آسیب را افزایش می دهند.
  • سطوح ناهموار : راه رفتن یا دویدن روی سطوح ناهموار یا شرایط بد ممکن است خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش دهد.
  • آسیب قبلی مچ پا : اگر قبلا سابقه آسیب به مچ پا را داشتید، احتمال اینکه مجدد به این مشکل دچار شوید، بیشتر است.
  • وضعیت بدنی : قدرت یا انعطاف ضعیف در مچ پا ممکن است خطر رگ به رگ شدن را هنگام انجام ورزش افزایش دهد.
  • کفش نامناسب : کفش هایی که به درستی انتخاب نشده و یا برای یک فعالیت مناسب نیستند و همچنین کفش های پاشنه بلند به طور کلی، مچ پا را آسیب پذیرتر می کنند.

عوارض

عدم درمان مناسب برای پیچ خوردگی مچ پا، و شروع فعالیت های سنگین قبل از بهبودی کامل و یا شرکت در فعالیت های سنگین ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

• درد مزمن مچ پا
  • بی ثباتی مزمن مفصل مچ پا
  • آرتریت در مفصل مچ پا

جلوگیری

نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا یا پیچ خوردگی مکرر کمک کند:

• قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید.
  • هنگام راه رفتن، دویدن یا کار روی سطح ناهموار مراقب باشید.
  • روی مچ پا ضعیف یا قبلاً آسیب دیده فشار وارد نکنید.
  • کفشی بپوشید که مناسب باشد و برای فعالیت ساخته شده باشد.
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند را به حداقل برسانید.
  • ورزش نکنید یا در فعالیت هایی شرکت نکنید.
  • قدرت و انعطاف عضلانی را حفظ کنید.
  • تمرینات ثبات، از جمله تمرینات تعادلی را تمرین کنید.

تشخیص

برای تشخیص پزشک مچ پا، پا و ساق پای را معاینه می کند. در مرحله بعد پزشک پوست اطراف ناحیه آسیب دیده را لمس می کند تا نقاط حساس را بررسی نماید و از شما می خواهد پای خود را حرکت دهید تا میزان آسیب و دامنه حرکت را بررسی نماید.

• در مواردی که آسیب شدید باشد، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از اسکن های تصویربرداری را برای ارزیابی دقیق تر میزان آسیب رباط توصیه کند.
  •   در طول عکسبرداری با اشعه ایکس، مقدار کمی اشعه از بدن عبور می کند تا تصاویری از استخوان های مچ پا ثبت شود. این آزمایش برای رد شکستگی استخوان خوب است.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI ) : از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر مقطعی یا سه بعدی دقیق از ساختارهای داخلی نرم مچ پا، از جمله رباط ها، استفاده می کند.
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن می تواند جزئیات بیشتری را در مورد استخوان های مفصل نشان دهد. سی تی اسکن اشعه ایکس را از زوایای مختلف می گیرد و آنها را برای ایجاد تصاویر مقطعی یا سه بعدی ترکیب می کند.
  • سونوگرافی : سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می کند. این تصاویر ممکن است به پزشک کمک کند تا در مورد وضعیت رباط یا تاندون زمانی که پا در موقعیت های مختلف قرار دارد، اطلاعات دقیق تری را کسب نماید.

درمان پیچ خوردگی پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آسیب بستگی دارد. اهداف درمان کاهش درد و تورم، بهبود رباط و بازگرداندن عملکرد مچ پا است. برای آسیب های شدید، ممکن است به متخصص آسیب های اسکلتی عضلانی، مانند جراح ارتوپد یا پزشک متخصص در طب فیزیکی و توانبخشی ارجاع داده شوید.

برای خود مراقبتی از پیچ خوردگی مچ پا، حداقل برای 3 روز نکات زیر را رعایت کنید :

•  از انجام فعالیت و ورزش‌هایی که باعث درد، تورم یا ناراحتی می شود، خودداری کنید.
  • بعد از ایجاد آسیب به مدت 15 تا 20 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر بیماری عروقی، دیابت یا کاهش حس دارید، قبل از استفاده از یخ با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای رفع تورم، مچ پا را با یک باند الاستیک فشرده کنید. با بسته بندی خیلی سفت مانع گردش خون نشوید.
  • برای کاهش تورم، مچ پا را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید، به خصوص در شب. جاذبه با تخلیه مایع اضافی به کاهش تورم کمک می کند.

داروها

در بیشتر موارد، مسکن‌های بدون نسخه – مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve، دیگران) یا استامینوفن (تیلنول، سایرین) – برای کنترل درد مچ پا موثر هستند.

دستگاه ها و تجهیزات

از آنجایی که راه رفتن با مچ پا پیچ خورده ممکن است دردناک باشد، ممکن است لازم باشد از عصا استفاده کنید تا درد کاهش یابد. بسته به شدت رگ به رگ شدن، پزشک ممکن است برای تثبیت مچ پا، بانداژ الاستیک، نوار ورزشی یا یک بریس نگهدارنده مچ پا را توصیه کند. در مورد رگ به رگ شدن شدید، گچ گرفتن  ممکن است برای بی حرکت کردن مچ پا در حین بهبودی لازم باشد.

ورزش

هنگامی که تورم و درد به اندازه کافی حرکت کاهش یافت، پزشک یک سری تمرینات را برای بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت، انعطاف پذیری و ثبات مچ پا شروع می‌کند. پزشک یا فیزیوتراپیست روش مناسب و پیشرفت تمرینات را توضیح خواهد داد.

تمرین تعادل و ثبات به ویژه برای آموزش مجدد عضلات مچ پا برای کار با هم برای حمایت از مفصل و کمک به جلوگیری از رگ به رگ شدن مکرر مهم است. این تمرینات ممکن است شامل درجات مختلف چالش تعادل، مانند ایستادن روی یک پا باشد.

اگر هنگام ورزش مچ پای پیچ ​​خورده است، با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید مجددا  فعالیت ها را از سر بگیرید، صحبت کنید.

عمل جراحی

جراحی به ندرت ولی زمانی انجام می شود که آسیب بهبود نیابد یا مچ پا پس از یک دوره طولانی فیزیوتراپی و ورزش های توانبخشی ناپایدار باقی بماند. جراحی ممکن است برای موارد زیر انجام شود:

• رباطی که خوب نمی شود را ترمیم کنید.
  • رباط را با بافت رباط یا تاندون مجاور بازسازی کنید.