Search
Close this search box.
جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی دیسک کمر با لیزر

بسیاری از کسانی که به اختلال دیسک کمر مبتلا هستند، می‌خواهند بدانند جراحی دیسک کمر با لیزر چگونه انجام می‌شود؟ لیزر چگونه می‌تواند در جراحی دیسک کمر کاربرد داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال، لازم است گفت لیزر یک نور تقویت شده است که از آن برای ایجاد برش های جراحی دیسک کمر استفاده می‌شود. اگر شما هم قصد انجام این جراحی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم درباره درمان دیسک کمر با لیزر صحبت کنیم. مهره‌های کمر برای خم و راست شدن، از 5 قسمت تشکیل شده است و این تکه‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. در واقع قطعات و ساختمان‌هایی که این ۵ تکه کمر را به یکدیگر متصل می‌کنند، دیسک کمر نام دارد .دیسک کمر ممکن است دچار آسیب‌هایی از جمله ترک خوردگی شود. به این ترتیب اختلال در دیسک کمر ایجاد می‌شود. مطالعات در افرادی که دچار دیسک کمر هستند نشان می‌دهد ۷۰ درصد آن ها با اقدامات غیر جراحی درمان می‌شوند اما این اقدامات برای ۳۰ درصد دیگر پاسخگو نیست.

عمل دیسک کمر با لیزر

لیزر دیسک کمر

جراحی دیسک کمر با لیزر جزو درمان‌های کم تهاجمی دیسک به شمار می‌رود. این جراحی با نام PLDD هم شناخته می‌شود. در طول درمان دیسک کمر با این روش، نور لیزر با فیبر نوری به داخل پوست در ناحیه دیسک کمر هدایت می‌شود. ایده استفاده از لیزر در درمان فتق‌های دیسک کمر در اوایل دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد. نتایج قابل توجه درمان با این روش در همان اوایل دهه ۸۰ باعث شد، استفاده از تکنولوژی لیزر در درمان دیسک کمر گسترش پیدا کند.

لیزر دیسک کمر یک روش جراحی نوین است که برای درمان مشکلات دیسک فشاری در ناحیه کمر استفاده می‌شود. این روش جراحی که با استفاده از تکنولوژی لیزر انجام می‌شود، به عنوان یک روش کم تهاجمی شناخته می‌شود.

کاربردهای لیزر دیسک کمر

امروزه درمان دیسک کمر با لیزر یکی از تکنیک‌هایی است که در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود. از مهم ترین مزیت های جراحی دیسک کمر با لیزر، این است که باعث بهبودی و درمان می‌شود. همچنین کاربرد این روش در موارد زیر ثابت شده است:

  • لیزر دیسک کمر آب داخل دیسک را تبخیر می‌کند. عملکرد دیسک کمر به گونه ای است که با فشار آب کار می‌کند. دیسک درواقع مانند اسفنج عمل می‌کند.
  • تبخیر آب داخل دیسک یکی از مراحل درمان است. جراحی دیسک کمر با لیزر موجب ایجاد حفره در داخل کانال دیسک می‌شود این حفره یا همان فضای خالی فشار داخل دیسک را به میزان قابل توجهی کم می‌کند.
  • از دیگر کاربردهای استفاده از لیزر در درمان دیسک کمر ایجاد تغییرات ساختمانی پروتئین‌ها داخل دیسک است، این تغییرات به میزان قابل توجهی موجب کاهش درد می‌شود.

مزیت های لیزر دیسک کمر چیست؟

از مزیت های لیزر دیسک کمر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  •  یکی از مزایای اصلی جراحی لیزری دیسک، کم‌تهاجمی بودن آن است که باعث کاهش آسیب به بافت‌های اطراف می‌شود.
  • با توجه به کم‌تهاجمی بودن این روش، زمان بازیابی بیماران به طور معمول سریع‌تر از روش‌های جراحی سنتی است.
  • استفاده از لیزر باعث کاهش خطر عفونت در مقایسه با جراحی‌های باز می شود.
  •  این جراحی برای بیش از نصف افرادی که نیاز به درمان های جراحی دارند، مناسب است.

معایب و عوارض لیزر دیسک کمر

از عوارض احتمالی این درمان می توانیم به این موارد اشاره کنیم : 

  •  یکی از معایب احتمالی این روش، خطر آسیب به عصب‌های اطراف است که در صورت عدم دقت در اجرای جراحی ممکن است اتفاق بیفتد.
  • گاهی اوقات این روش ممکن است باعث اصلاحات ناقص شود که می‌تواند بازگشت مشکل را به دنبال داشته باشد.

با وجود مزایا و عوارض لیزر دیسککتومی، انتخاب این روش نیاز به مشورت با پزشک و ارزیابی دقیق دارد تا بتوان برای هر بیمار بهترین تصمیم را گرفت. اما مطالعات نشان می دهد، این روش کم تهاجمی در سال های اخیر تاثیر بسزایی در درمان بیماران داشته است. با وجود معایب به کارگیری این روش جراحی، عوارض ایجاد شده از سایر روش های جراحی بسیار کم تر است.

چه افرادی می توانند عمل لیزری دیسک کمر را انجام دهند؟

مطالعات نشان می‌دهد استفاده از لیزر در جراحی دیسک کمر برای بیش از ۵۵ درصد بیماران مفید است. اما برای تصمیم قطعی در این خصوص اینکه آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر، لازم است با یک متخصص مشورت کنید. جراحی دیسک کمر با لیزر معمولا زمانی تجویز می‌شود که درمان‌های طبی بیش از ۶ ماه پاسخگو نبوده اند. با این حال شرایط هر بیمار در انتخاب نوع درمان بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

 تفاوت جراحی دیسک کمر با لیزر با سایر روش های جراحی

از تفاوت های لیزر دیسک کمر نسبت به جراحی های پر تهاجمی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • در سایر روش های جراحی، دسترسی به ناحیه دیسکی از طریق ایجاد برش‌های بزرگتر و باز کردن بافت‌های بیشتری انجام می‌شود. و نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف برای حذف بخش‌های دیسک فشاری وجود دارد در حالی که در جراحی با لیزر این روش کم‌تهاجمی‌تر است و نیاز به برش‌های کوچکتر و باز کردن بافت کمتر دارد. پس بهبودی سریع تر اتفاق می افتد.
  • سایر روش های جراحی نیاز به زمان بیشتر در طول دوره نقاهت دارد. در حالی که زمان بازیابی در عمل لیزری دیسک کمر معمولاً کوتاه‌تر است و بیماران سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره خود بازمی گردند.
  • خطرات عفونت و خونریزی بیشتری در اثر باز بودن ناحیه جراحی در سایر روش ها ایجاد می شود. در حالی که خطر عفونت به دلیل استفاده کم‌تهاجمی از لیزر کاهش می یابد.
  • در جراحی دیسک کمر با لیزر ممکن است خطر آسیب به عصب‌ها در صورت عدم دقت در جراحی وجود داشته باشد. این امکان برای سایر روش های جراحی کمتر است.
  • این تفاوت‌ها می‌تواند در انتخاب روش جراحی برای درمان مشکلات دیسک کمر تاثیر گذار باشد. همچنین، هر بیمار باید با متخصص مربوطه مشورت کرده و از مزایا و معایب هر روش آگاه شود تا تصمیم بهتری را اتخاذ کند.

سوالات متداول لیزر دیسک کمر

آیا جراحی دیسک کمر با لیزر درد را کاملا برطرف می‌کند؟

استفاده از لیزر برای جراحی دیسک کمر می‌تواند به کاهش درد و فشار عصبی کمک کند، اما نتایج ممکن است بر اساس شدت و نوع مشکلات دیسکی متفاوت باشد.

آیا جراحی لیزری دیسک کمر موثر ترین روش در درمان دیسک است؟

موثر ترین روش جراحی درمان و با حتی به کارگیری درمان های طبی لازم است با مشورت متخصص مشخص شود. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *