Search
Close this search box.
فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو

فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو

یکی از رایج ترین عمل های جراحی برای زانو، عمل آرتروسکوپی زانو می باشد که همانند هر عمل دیگری به مراقبت های بعد از جراحی نیاز دارد. یکی از این مراقبت ها، انجام فیزیوتراپی است. در واقع انجام تمرینات ورزشی با هدف بازیابی توان و قدرت حرکتی زانو ها، کمک بزرگی به فرد می کند. فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی یک بخش مهمی از روند بهبودی به شمار می آید و در بازگرداندن عملکرد و قدرت مفصل زانو بسیار موثر است. همچنین انجام اصولی این حرکات می تواند به کاهش درد و تورم نیز کمک کند. بنابراین توصیه می کنیم این اقدامات را جدی بگیرید و به صورت اصولی در برنامه مراقبت های بعد از آرتروسکوپی قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

تاثیرات فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو

همان طور که گفته شد، انجام اصولی فیزیوتراپی زانو به تسریع روند بهبودی زانو و بازیابی توان و دامنه حرکت فرد کمک بزرگی می کند. همچنین این امکان را به افراد می دهد تا بعد از آرتروسکوپی زانو هر چه سریع تر به فعالیت های روزانه خود برگردند.

فیزیوتراپی زانو سبب بهبود گردش خون برای افزایش بهبودی می گردد و این موضوع باعث کاهش درد و تورم می شود. همچنین عضلات اطراف مفصل زانو نیز محکم خواهد شد. پزشکان توصیه می کنند که بعد از جراحی زانو هر چه سریع تر روی پای خود بایستید. بنابراین شما چه در منزل و چه با کمک یک درمانگر می توانید روی سلامت مفصل خود اثر بگذارید.

🔗بیشتر بخوانید : هزینه عمل آرتروسکوپی زانو

تمرینات و حرکات اصلاحی فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو

تمیرینات فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو

حتما به یاد داشته باشید که قبل از انجام این تمرینات با پزشک خود مشورت کنید و در صورتی که  حین انجام این حرکات احساس درد داشتید، بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با برخی از مهم ترین تمرینات و حرکات فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی آشنا کنیم که با انجام اصولی آن سریع تر به سلامتی برگردید.  

تقویت کردن عضلات خم کننده زانو

روند انجام درست این حرکت به نحو زیر است:

سپس زانو را صاف کنید و ابتدا با پاشنه پا، با زمین تماس پیدا کنید. توصیه می کنیم این حرکت را چندین مرتبه تکرار کنید تا زمانی که خسته شوید. این تمرین حداقل باید حدود ۲ دقیقه طول بکشد.

تقویت عضلات چهار سر ران

در حالی که زانو آسیب دیده خود را خم کردید، بایستید. سپس آهسته پاشنه پا را به سمت باسن نزدیک کنید. اگر این حرکت درست انجام شود، در جلوی پا کششی را احساس می کنید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و این تمرین را تا ۱۰ بار تکرار کنید.

بلند کردن پای کشیده در حالت درازکش

در این حرکت همان طور که از اسمش مشخص است، در حالی که پای سالم خمیده است، به پشت دراز بکشید. در این قدم زانوی دیگر را با انقباض عضله چهار سر تقویت کنید. در ادامه پا را تا چند سانتی متر از زمین بالا آورده و استراحت کنید. این تمرین را در ۵ ست و در هر ست ۱۰ بار تکرار کنید.

تقویت عضلات باسن

ابتدا به پشت دراز بکشید و در این حالت عضلات باسن خود را سفت کنید. این سفتی را تا ۵ ثانیه محکم نگه دارید و سپس استراحت کنید. توصیه می شود این حرکت ۱۰ بار تکرار شود.

بلند کردن پای کشیده در حالت ایستاده

در صورت نیاز می توانید برای انجام این تمرین از وسیله ای برای حفظ تعادل استفاده کنید. با آهستگی در حالی که ران صاف است، پای آسیب دیده را به سمت جلو و بالا بیاورید. سپس پای خود را به حالت اولیه برگردانید. این حرکت را تا ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرینات پیشرفته پس از عمل آرتروسکوپی زانو

برای این حرکت به پشت بخوابید. حوله ای تا کنید و آن را زیر زانوی عمل شده قرار دهید. حالا در این قدم به زانو خود ۵ ثانیه فشار وارد کنید و در ادامه به حالت اولیه برگردانید. این حرکت را تا ۱۰ بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که انجام این حرکت نباید سبب بروز درد در شما شود.

زانو زدن در کنار صندلی

از یک صندلی و یا هر جسم ثابت قابل تکیه استفاده کنید. عضلات کمر را صاف کرده و زانو ها را به آرامی خم نمایید. توجه کنید که میزان خم شدگی زانو ها نباید از ۹۰ درجه بیشتر شود. ۵ الی ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت عادی برگشته و استراحت کنید. این تمرین را تا ۱۰ بار انجام دهید.

ران خم روی یک پا

کنار یک صندلی بایستید و دست ها را پشت صندلی قرار دهید. در این مرحله زانوی پا سالم را کمی خم کنید، البته نباید این خم شدگی بیش از حد باشد. حالا کمی استراحت کرده و این حرکت را حدود ۱۰ بار در روز اجرا کنید.  

پله بالا

یک پله یا سکو با ارتفاع ۱۵ سانتی متر را در مقابل خود قرار دهید و با پای آسیب دیده روی پله قدم بردارید. سپس به عقب و وضعیت اولیه برگردید. شما می توانید با گذشت زمان و وقتی که قدرت بدنی‌تان بیشتر شد، ارتفاع سکو را افزایش دهید. این حرکت را تا ۱۰ بار تکرار کنید.

 پله بالا از پهلو

تمرین پله بالا را این بار از کنار انجام دهید. برای تقویت هر چه بیشتر عضلات پا می توانید ارتفاع پله را به مرور بیشتر کنید.

کشش زانو در حالت درازکش

برای این تمرین کنار یک چهارچوب در به سمت پشت روی زمین دراز بکشید. پای سالم خود را روی زمین گذاشته و پاشنه پای عمل شده را روی دیوار بگذارید. حالا باید باسن خود را به دیدار نزدیک کرده و زانو را به سمت بالا بکشید. وقتی حس کشش زیر زانو را متوجه شدید، ۵ ثانیه در همان موقعیت بمانید و بعد از آن استراحت کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

همان طور که مطالعه کردید، متوجه شدید که زانو یک مفصل بسیار مهم در حرکات فرد است و در صورتی که دچار آسیب دیدگی شود، زندگی فرد به خطر می افتد. آرتروسکوپی یک جراحی برای زانو می باشد که نیاز به مراقبت هایی از جمله حرکات و تمرینات تحت عنوان فیزیوتراپی دارد. انجام درست فیزیوتراپی روند بهبود زانو را تسریع می کند. بنابراین توصیه می کنیم آن را جدی بگیرید.

سوالات متداول فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو

آیا فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی زانو درد دارد؟

این امکان وجود دارد که در حین انجام حرکات، گاهی حس درد داشته باشید اما این ناراحتی طبیعی می باشد. اما در صورتی که این درد خیلی زیاد باشد سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید.

در صورتی که فیزیوتراپی بعد از آرتروسکوپی درست انجام نشود، چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که این حرکات را انجام ندهید و یا این حرکات اشتباه انجام شوند می توانند سبب کاهش دامنه حرکتی و آتروفی عضلانی پشتیبان گردد.

آیا پیاده روی بعد از آرتروسکوپی مجاز است؟

بله، پیاده روی یک فعالیت مفید در مراحل میانی بهبودی شما به حساب می آید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *