آسیب روتاتور کاف یا کلافه عضلانی اطراف شانه

سندرم گیرافتادگی عضلات شانه و بیماری روتاتور کاف

Impingement syndrome and rotator cuff disease

این بیماری بیش از هر چیز باعث درد در شانه افراد میان سال به بالا میشود بطوریکه برای افراد در بالا بردن دست به بالای سر جهت فعالیت هایی مثل برداشتن وسایل از کابینت یا کمد های بالایی منزل و یا شستشوی سر در حمام ویا پوشیدن لباس مشکل ایجاد میکند. علاوه بر این شیوع این بیماری در افرادی که فعالیت های دارند که با بالا بردن دست به بالای سر همراه است مثل نقاشان ساختمان، یا خانم های خانه دار که بطور دائم با برداشتن و گذاشتن وسایل در قفسه های بالای کابینت سر و کار دارند و همچنین در ورزشکارانی که اینگونه حرکات بالای سر را دارند مثل بازیکنان تنیس و بیس بال و بدمینتون شیوع بیشتری دارد.

علت این بیماری درگیر شدن گروهی از عضلات تحت عنوان روتاتور کاف (بخصوص عضله ای بنام سوپرااسپیناتوس) بین دو استخوان در ناحیه شانه میباشد. روتاتور کاف نام چهار عضله است که از استخوان کتف به قسمت بالایی استخوان بازو متصل میشوند و یکی از این چهار عضله تحت عنوان سوپرااسپیناتوس در هنگام عبور از بین سر استخوان بازو و زائده ای از استخوان کتف بنام اکرومیون عبور میکند و در برخی از افراد به دلیل تنگ شدن این مجرای استخوانی عضله تحت فشار قرار میگیرد و آسیب میبیند.

در اثر تحت فشار قرار گرفتن این عضلات در بین این کانال استخوانی مجموعه ای از ضایعات شروع میشود بدین شکل که ابتدا ناحیه ای که بیشترین فشار را تحمل میکند دچار التهاب شده و به مرور رسوب کلسیم در این نقاط تجمع پیدا میکند. با ادامه پیدا کردن فشار و آسیب عضله های روتاتور کاف شروع به فرسودگی و پارگی میکند. این پارگی بیش از هر چیز در عضله سوپرااسپیناتوس مشاهده میشود اما سایر عضلات روتاتور کاف را نیز درگیر میکند.

آسیب تاندون روتاتور کاف شانه

علل ایجاد سندرم روتاتور کاف و گیر افتادگی شانه

این بیماری در اثر دو گروه عوامل ایجاد میشود. نوع شایع این بیماری بطور معمول در اثر فرسودگی ساختمان های اطراف شانه اتفاق می افتد که طی آن فاصله بین زائده اکرومیون و سراستخوان بازو کاهش پیدا کرده و باعث گیر افتادن و درنهایت پارگی عضله های روتاتور کاف میشود.  بنابراین این نوع آسیب ها و ضایعات با مرور زمان و افزایش سن شیوع بیشتری پیدا میکند بطوریکه بیشتر بیماران با بیماری گیرافتادن شانه بالای چهل سال درگیر هستند.

نوع کمتر شایع این ضایعات پارگی های عضلات روتاتور کاف در اثر آسیب های ناشی از فعالیت شدید مثل ضایعات ورزشی اتفاق می افتد و در نتیجه این نوع از بیماری بیشتر در افراد جوان و فعال مثل وزرشکاران و یا کارگرانی که فعالیت بدنی بالایی دارند رخ میدهد.

علائم بالینی روتاتور کاف

علائم بیماریهای مرتبط با روتاتور کاف به میزان، نوع و محل درگیری بستگی دارد. بطور معمول در اوایل روند درگیری روتاتور کاف ها با ادامه فشار بر روی عضله سوپرااسپیناتوس آغاز میشود که باعث التهاب در این عضله و بافت نرم اطراف آن (تحت عنوان بورسیت) میشود. با ادامه التهاب درست در محلی که تاندون این عضله تحت تاثیر حداکثر فشار قرار دارد مقداری رسوب کلسیم در این تاندون ایجاد میشود ( تاندینیت) بیماران از درد و ضعف ناتوان کننده ای شکایت خواهند کرد که حتی ممکن است شب آنها را از خواب بیدار کند. چرا که وقتی فرد بر روی شانه مبتلا به هنگام خواب میچرخد درد شدید و خنجری را احساس میکند و یا در هنگام تعویض لباس این درد شانه می تواند بروز کند. در مراحل پیشرفته تر این بیماری، الیاف عضلات روتاتور در محلی که کلسیم رسوب پیدا کرده شروع به از هم گسیختگی میکند که در این مرحله پارگی روتاتور کاف نامیده میشود. با پارگی عضله بتدریج درد کاهش پیدا میکند هر چند که بطور کامل از بین نمیرود ولی در مقابل به دلیل پارگی عضلات تا حدودی ضعف حرکات بازو در برخی جهات شدت پیدا میکند.

درمان روتاتور کاف

چنانچه به هر یک از این بیماریهای درگیر کننده روتاتور کاف مبتلا هستید (بورسیت، تندیتیت و یا پارگی های ناکامل) و آموزش و اطلاعات کافی در این خصوص نداشته باشید ممکن است که میزان آسیب خود را شدت بخشیده و ضایعه را وخیم تر نمایید.  درمان این در درجه اول شامل استراحت و پرهیز از حرکاتی است که باعث تشدید درد شانه میشود چرا که این حرکات نشان دهنده این است که این عضلات روتاتور کاف در شرایطی هستند که تحت فشار بیشتر قرار گرفته اند و به خطر افزایش التهاب و پارگی افزوده میشود. در وحله بعد تعدادی از داروهای ضد التهاب باید تجویز شود که علاوه بر کاهش درد باعث التیام التهاب موضعی تاندون عضلات بشوند. ضمن اینکه استراحت و پرهیز از برخی از حرکات باعث افزایش روند بهبود میشود؛ تعدادی ورزش های خاص وجود دارند که منجر به افزایش دامنه حرکات و تقویت عضلات شانه میشوند و درنتیجه حمایت از عضلات روتاتور را افزایش می دهد که در نهایت به بهبود آنها کمک میکند. این ورزش ها به همراه استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی باعث کاهش درد می شود. علی رغم این درمان ها گروهی از بیماران نیازمند تزریق مواد ضد التهابی در موضع عضلات روتاتور کاف آزرده شده خواهند بود. مواردی از سندرم گیر افتادگی عضلات شانه و روتاتور کاف وجود دارد که نیاز به عمل جراحی دارند.

به این مطلب امتیاز دهید