Search
Close this search box.
درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی از راه‌های مختلفی امکان پذیر است. گاهی اوقات ممکن است، حس کنید در هنگام راه رفتن با مشکل مواجه شده و هنگام ایستادن پایتان به سمت داخل یا خارج متمایل می‌شود. به این وضعیت پای پرانتزی گفته می‌شود که راه‌های مختلفی برای درمان آن بدون استفاده از جراحی وجود دارد. لازم به ذکر است این مشکل با استفاده از روش‌هایی مانند ورزش و کفی‌های مخصوص کفش قابل برطرف کردن خواهد بود.

روشهای درمان پای پرانتزی بدون جراحی

روشهای درمان پای پرانتزی بدون جراحی

مشکل پای پرانتزی از دوران کودکی آغاز میشود و اگر درمان نشود، تا بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. با این که درمان آن در دوران کودکی راحت‌تر است، اما باز هم امیدی برای درمان آن در بزرگسالی خواهد بود. قبل از جراحی، بهتر است گزینه‌های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی را هم امتحان کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

🔗بیشتر بخوانید : بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

با ورزش

یکی از مشکلاتی که می‌تواند وضعیت پای پرانتزی را بدتر کند اضافه وزن است. به همین دلیل، شما باید همیشه وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید. بهترین راه برای کنترل وزن، ورزش کردن است. زمانی که شما با استفاده از روش‌های مختلف نسبت به کاهش وزن خود اقدام می‌کنید، دیگر فشار زیادی روی زانوها نخواهد بود و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌شود. برخی از تمرینات و ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • ورزش پیلاتس :  پیلاتس یکی از ورزش‌هایی است که هدف اصلی آن اصلاح نواقص موجود در عضلات و استخوان‌ها است. به همین دلیل، می‌تواند وضعیت عضلات مهم بدن را بهبود ببخشد. اگر این ورزش را برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی انجام دهید، پای پرانتزی شما تا حدودی اصلاح می‌یابد و فرم نادرست پاها برطرف خواهد شد.
  •  حرکت کششی :  علاوه بر ورزش‌های مختلف، حرکات کششی نیز می‌توانند در رفع این مشکل تاثیرگذار باشند که یکی از آن‌ها حرکت کشی پا است. برای انجام آن در ابتدا باید روی زمین دراز بکشید. پس از آن پاهای خود را صاف کرده و در کنار یکدیگر قرار دهید. سعی کنید پای راست خود را به گونه ای خم کنید تا به صورت ضربدری در قسمت بیرونی پای چپ قرار بگیرد. حال به کمک دست‌های خود دور زانو را گرفته و آن به سمت داخل یعنی به طرف خود بکشید.
  •  ورزش یوگا:  یوگا یکی از ورزش‌هایی است که می‌تواند فرم کلی بدن را اصلاح کرده و انعطاف پذیری آن را افزایش دهد. افرادی که از پای پرانتزی رنج می‌برند، می‌توانند از کمربند یوگا برای درمان این مشکل استفاده کنید.

مصرف مکمل‌های درمان پای پرانتزی

مکمل‌هایی مانند مکمل ویتامین دی و آهن برای استحکام استخوان‌ها بسیار مفید هستند. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند حتی اگر مشکلی ندارید، از مکمل‌ها استفاده کنید تا در آینده دچار پوکی استخوان نشوید. در هنگام ابتلا به پای پرانتزی، استخوان‌ها ضعیف‌تر از حد ممکن می‌شوند و شما با مصرف مکمل‌ها می‌توانید به مرور آن‌ها را تقویت کنید.

عمل پای پرانتزی

🔗بیشتر بخوانید : عمل پای پرانتزی

داشتن رژیم غذایی مناسب برای تقویت استخوان‌ها

بعد از ورزش و حرکات مختلف، رژیم غذایی بیشترین تاثیر را در درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی خواهد داشت. رژیم غذایی برای پای پرانتزی شامل استفاده از غذاها و مواد خاصی می‌شود که همگی باید تحت نظر پزشک انتخاب شوند. این روش زمانی بیشترین تاثیر خود را می‌گذارد که زانوی پرانتزی در اثر کمبود ویتامین دی و سایر مواد معدنی ایجاد شده باشد.

سعی کنید مواد غذایی که دارای این ویتامین‌ها هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا استخوان‌های شما تقویت شوند. به خاطر سپردن این نکته ضروری است که رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند به شما کمک کند و در کنار آن باید از ورزش‌های مناسب پرانتزی نیز استفاده کنید.

استفاده از کفش‌های مخصوص پای پرانتزی

ممکن است کف پای صاف علت بروز بیماری پای پرانتزی در کودکان باشد که برای برطرف کردن آن باید از کفش‌های  طبی  و کفی‌های مخصوص کفش افراد دارای مشکلات متعدد مفصلی استفاده کنید. این مورد بیشتر برای کودکان پاسخگو است، اما افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

آیا درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی امکان پذیر است؟

مهم‌ترین سوالی که در این زمینه برای شما پیش می‌آید این است که آیا می‌توان بدون جراحی پای پرانتزی را درمان کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، اگر شدت این مشکل کم باشد و راه رفتن شما را تحت تاثیر قرار نداده باشد، می‌توان آن را درمان کرد. درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی شامل روش‌های متعددی است که به آن‌ها اشاره کردیم. برای تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است چند روش را به طور همزمان انجام دهید تا از درمان این مشکل اطمینان پیدا کنید. جراحی معمولا آخرین گزینه ای است که پزشک آن را تجویز می‌کند.

پای پرانتزی مشکلی است که در آن استخوان‌ها تغییر شکل یافته و به بیرون یا داخل پا متمایل می‌شوند. این مشکل زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مواردی در راه رفتن نیز اختلال ایجاد می‌کند. برای درمان آن راه‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به بهترین آن‌ها که هیچ نیازی هم به جراحی ندارد، اشاره کردیم. اگر در مورد درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی سوالات بیشتری دارید، می‌توانید آن‌ها را با ما مطرح کنید.

سوالات متداول درمان پای پرانتزی

چرا پای پرانتزی در بزرگسالان باید تحت درمان قرار بگیرد؟

این مشکل اگر درمان نشود ممکن باعث پارگی مینیسک داخلی و غضروف مفصلی شود.

آیا با درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی می‌توان راه رفتن را اصلاح کرد؟

بله، پای پرانتزی تا حد زیادی روی راه رفتن تاثیر می‌گذارد که با درمان آن خود به خود برطرف خواهد شد.

بهترین سن برای درمان این مشکل چیست؟

بهتر است به محض مشاهده این مشکل نسبت به درمان آن اقدام کنید. در حقیقت هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، به همان اندازه هم شانس بیشتری برای درمان خواهید داشت.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *