Search
Close this search box.
آندوسکوپی_دیسک_کمر

عمل جراحی آندوسکوپی دیسک کمر + هزینه

آندوسکوپی دیسک کمر (به انگلیسی Lumbar disc endoscopy) یکی از جمله روش هایی است که برای کنترل درد ناتوان کننده فتق دیسک استفاده می‌شود. در این روش جراحی، به جای ایجاد برش گسترده برای دسترسی به بخش‌های لازم، از روش آندوسکوپی استفاده می‌شود. این روش به عنوان یکی از کاربردی ترین روش‌های ممکن در درمان دیسک کمر شناخته می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دنبال روش های موثر درمان می گردید و دوست دارید درباره این جراحی بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از جمله روش هایی است که برای کنترل درد ناتوان کننده فتق دیسک استفاده می‌شود. در این روش جراحی، به جای ایجاد برش گسترده برای دسترسی به بخش‌های لازم، از روش آندوسکوپی استفاده می‌شود. این روش به عنوان یکی از کاربردی ترین روش‌های ممکن در درمان دیسک کمر شناخته می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دنبال روش های موثر درمان می گردید و دوست دارید درباره این جراحی بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین دکتر ارتوپد در تهران

عمل آندوسکوپی دیسک کمر چیست؟

عمل آندوسکوپی دیسک کمر یک روش درمانی است که برای بررسی و درمان مشکلات دیسک فشاری در ناحیه کمر به کار می‌رود. در این روش، اندوسکوپ به وسیله یک برش کوچک در پوست وارد ناحیه مشخصی از کمر می‌شود. این وسیله شامل دوربین و ابزارهای کوچک جراحی است که به پزشک امکان می‌دهد تا با دقت بیشتری دیسک‌ها و مناطق مختلف ناحیه کمر را بررسی کنند و اقدامات درمانی لازم را در همین حین انجام دهد. این روش معمولا به عنوان یک روش کم تهاجمی و با دوران نقاهت بسیار کوتاه تر نسبت به جراحی باز شناخته می‌شود و باعث کاهش درد و بهبود عملکرد فرد می‌شود. با این حال، ممکن است در برخی موارد، نیاز به روش‌های جراحی دیگر یا مداخلات پیچیده‌تر وجود داشته باشد.

مراحل جراحی دیسک کمر با آندوسکوپی

بسیاری از کسانی که قصد انجام این جراحی را دارند، می خواهند بدانند که جراحی دیسک کمر با آندوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه مقاله توجه شما را به مراحل جراحی آندوسکوپی دیسک کمر جلب می‌کنیم:

  • مرحله اول: در این مرحله لازم است بیمار تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی قرار بگیرد. این امر به این منظور انجام می‌شود که فرد متوجه دردی نشود.
  • مرحله دوم: جراح یک برش کوچک در پوست نزدیک منطقه کمر ایجاد می‌کند تا به وسیله آندوسکوپ و ابزارهای جراحی ناحیه مورد نظر را برش دهد.
  • مرحله سوم: آندوسکوپ (که دارای دوربین و ابزارهای جراحی است) از طریق برش وارد منطقه کمر می‌شود. این وسیله کمک می‌کند جراح دیسک‌ها و نواحی اطراف را با دقت بررسی کند.
  • مرحله چهارم: پزشک با استفاده از دوربین آندوسکوپی به بررسی دقیق دیسک‌ها و ناحیه تحت فشار می‌پردازد. در این مرحله، اقداماتی انجام می‌شود که فشار را درمان می‌کند.
  • مرحله پنجم: پس از اتمام جراحی، برش‌ها بخیه می‌خورد. این روش برش های گسترده و زیاد ایجاد نمی‌کند.
  • مرحله ششم: پزشک اطمینان حاصل می‌کند که خونریزی متوقف شده و بیمار آماده بازیابی و ترخیص شود.
  • این مراحل به عنوان یک روند کلی برای جراحی دیسک کمر با آندوسکوپی انجام می‌شوند، با این حال، ممکن است بسته به شرایط مختلف و نیازهای بیمار، مراحل و فرآیندهای مختلفی در این مراحل اعمال شود.

مزایای جراحی بسته دیسک

مزایای جراحی بسته دیسک شامل موارد زیر می‌شود:

  •  کاهش درد: این جراحی می‌تواند منجر به کاهش درد ناشی از فشار بر روی عصب‌ها شود. در واقع با آزاد کردن فشار بر اعصاب دیسک، کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی امکان پذیر می‌شود.  
  • دوران نقاهت کوتاه: به دلیل برش کوچک و استفاده از تکنیک‌های کم تهاجمی، زمان نقاهت بیمار بعد از جراحی کاهش می‌یابد.
  • کاهش خطر عوارض: از آنجا که این جراحی کمترین تخریب را در نواحی اطراف دیسک ایجاد می‌کند، خطر و عوارض جانبی و همچنین عوارض کوتاه مدت ناشی از جراحی کاهش می‌یابد.
  • اندازه کوچک برش: برش‌های کوچک‌تر به معنای کمترین خطر عفونت و بازتاب‌های منفی مربوط به جراحی است.
  • بهبود عملکرد: این جراحی به طور کلی باعث بهبود عملکرد بیمار، حرکت و کیفیت زندگی او شود و تاثیر آن ثابت شده است.

معایب آندوسکوپی دیسک کمر

این جراحی نیازمند مهارت بالا و تجربه کافی از سوی جراح است. انجام آن توسط جراحانی که تخصص و تجربه لازم را ندارند، ممکن است با خطراتی همراه باشد. اما در صورتی که توسط متخصص توصیه شده باشد، انجام آن ضروری است.

همانند هر جراحی دیگری، آندوسکوپی نیز دارای خطرات مانند عفونت، خونریزی، آسیب به عصب‌ها یا بافت‌های اطراف است.

همچنین در برخی شرایط احتمال دارد این روش نتواند به طور کامل مشکلات دیسک کمر را حل کند و نیاز به روش‌های جراحی دیگر یا مداخلات پیچیده‌تر داشته باشد.

در نهایت، قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی آندوسکوپی دیسک کمر، مهم است که بیمار به‌طور جدی با پزشک خود مشورت کرده و معایب این روش را به دقت بررسی کند.

چه افرادی باید عمل آندوسکوپی دیسک کمر را انجام دهند؟

عمل آندوسکوپی دیسک کمر برای افرادی که دارای مشکلات دیسک فشاری هستند و به دنبال یک روش کم تهاجمی هستند، بسیار مناسب است. ممکن است متخصص در صورتی که شما هر کدام از ویژگی های زیر را دارید، این روش را به شما توصیه کند:

  • دردهای کمر ناشی از فشار دیسک
  • علائم فشار بر روی عصب‌ها از جمله درد، محدودیت حرکت، یا ضعف در پاها

 همچنین در صورتی که تشخیص داده شده است که مشکل بیمار به خوبی با جراحی قابل حل است. همچنین، این روش برای افرادی که از روش‌های جراحی باز بنا به ویژگی هایی که دارد اجتناب می‌کنند، مناسب است. در نهایت در این خصوص متخصص تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

عوارض جراحی دیسک کمر با آندوسکوپی

بعضی بیماران پس از جراحی مشکلات مانند درد مزمن، افزایش درد نسبت به دوران گذشته، یا عوارض دیگری را تجربه کنند که ممکن است به دلیل خصوصیات بدنی آنان یا شرایط خاص ایجاد شود. اصلی ترین عوارضی که ممکن است در این زمینه ایجاد شود، شامل مواردی می‌شود که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم:

عوارض جراحی دیسک کمر با استفاده از آندوسکوپی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  خطر عفونت: هر گونه جراحی ممکن است منجر به عفونت شود.
  •  خونریزی: خونریزی یکی از عوارض جانبی جراحی است که نیاز به مداخلات پزشکی دارد.
  • آسیب به عصب‌ها: در برخی موارد، جراحی ممکن است منجر به آسیب عصبی شود که می‌تواند باعث عوارضی مانند درد، کاهش حساسیت و حرکت شود.

توجه داشته باشید به دلیل نحوه این جراحی، احتمال بروز دو مورد اول بسیار نادر است. همچنین در برخی موارد، اگر جراحی به درستی انجام نشود، ممکن است نیاز به جراحی مجدد یا مداخلات درمانی بیشتر وجود داشته باشد.

کلام آخر

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر به عنوان یک روش کم تهاجمی و پیشرفته در درمان، توانسته است به بسیاری از افراد کمک کند تا از دردها و محدودیت‌های ناشی از این مشکلات رهایی یابند. این روش با استفاده از برش کوچک و استفاده از آندوسکوپی، امکان بررسی دقیق و درمان دیسک را فراهم می‌کند. با کاهش خطرات جراحی و دوران نقاهت کوتاه‌تر، این روش به بسیاری از بیماران کمک کرده است تا بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و عملکرد حرکتی خود داشته باشند. با این حال، این جراحی ممکن است برای همه مناسب نباشد.

سوالات متداول

هزینه جراحی دیسک آندوسکوپی کمر چقدر است؟

هزینه های این جراحی نسبت به عواملی از جمله شهری که در آن زندگی می‌کنید، دستمزد جراح و بیمارستان و تیم پزشکی، آزمایش های قبل از عمل و … متغیر است.

آیا جراحی دیسک آندوسکوپی کمر درد کمر را به طور کامل اصلاح می‌کند؟

این جراحی معمولا یک روش موثر برای درمان درد ناشی از دیسک کمر است. اما در برخی موارد ممکن است به طور کامل موجب از بین رفتن درد نشود.

اصلی ترین اقدامات بعد از این جراحی چیست؟

بعد از جراحی، نیاز به مراقبت‌هایی مانند استراحت، فیزیوتراپی و داروهای تجویزی خواهید داشت.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *