Search
Close this search box.
آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا یک عمل کم تهاجمی است که در راستای بهبود مشکلات مفصل پا انجام می‌شود. این جراحی یکی از موثرترین و ایمن‌ترین راهکارها برای بهبود مشکلات مچ پا است که به کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند. در این جراحی که به وسیله آرتروسکوپ انجام می‌شود، تصاویر بافت داخل مفصل مچ با مستقیماً در صفحه نمایش قابل مشاهده است. این کار به پزشک این امکان را می‌دهد که بهترین برنامه را برای درمان این عضو در نظر داشته باشد. جراحی آرتروسکوپی مچ پا دارای کاربردها و مزایای مختلفی است و طرفداران بسیار زیادی دارد. ما در این مقاله به دنبال بررسی جزئیات دقیق‌تر آرتروسکوپی مچ پا و مزایا و معایب آن هستیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

آرتروسکوپی مچ پا چیست؟

آرتروسکوپی مچ پا چیست؟

آرتروسکوپی مچ پا یک جراحی کم تهاجمی است که توسط متخصص ارتوپد برای ترمیم و بازسازی مفصل آسیب دیده پا انجام می‌شود. این جراحی یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای درمان بافت آسیب دیده مچ پا است که در آن اختلالات نواحی مختلف شامل تاندون، رباط، عصب و استخوان تحت تاثیر آرتروسکوپی مچ پا ترمیم می‌شود.

این جراحی با استفاده از دستگاه آرتروسکوپ انجام می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان داخل مفاصل را بدون نیاز به برش‌های بزرگ  از طریق مانیتور مشاهده کرد و مشکلات مفصل مچ پا را به طور دقیق شناسایی و برطرف نمود. در برخی موارد آرتروسکوپی برای بهبود اختلالات ایجاد شده در مفاصل مچ پا انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : پیچ خوردگی مچ پا

کاربرد آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا یک جراحی کم تهاجمی برای برطرف‌سازی و درمان مشکلات موجود در مچ پا است. این جراحی دارای کاربردهای گسترده‌ای است که مهم‌ترین آنها شامل مواردی از قبیل تخلیه مایع مفصلی، برداشت بافت‌های آسیب دیده، ترمیم برش‌ها در لحظه تشخیص است. یکی دیگر از کاربرد آرتروسکوپی مچ پا، استفاده به عنوان ابزار کمکی برای جراحی‌های باز مچ پا است.

آرتروسکوپی مچ پا این امکان را برای پزشکان فراهم می‌آورد تا بدون نیاز به ایجاد برش‌های بزرگ، مشکلات داخل مفصل نظیر التهاب، شکستگی و … را با استفاده از دوربین به طور مستقیم بررسی کنند. همچنین این اقدام نسبت به جراحی باز دارای برش‌های کوچک‌تری است و ترمیم آن با سرعت بیشتری رخ می‌دهد و اسکار کمتری حاصل از جراحی باقی می‌ماند. شناسایی مشکلات موجود در مفاصل پا و درمان آن از کاربرد آرتروسکوپی مچ پا است. 

مزیت‌های آرتروسکوپی مچ پا

به دلیل امکان مشاهده دقیق مشکلات داخل مفصل به وسیله آرتروسکوپ، یک برنامه‌ریزی دقیق برای درمان انجام می‌شود. بعد از شناسایی آسیب مربوطه می‌توان از طریق آرتروسکوپ اقدام به بهبود وضعیت مفصل مچ پا و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کرد. این عمل کم تهاجمی درد موجود در مفصل پا را از بین می‌برد و دامنه حرکتی این عضو را افزایش می‌دهد. این جراحی در مدت زمان کمی انجام می‌شود و فرد بعد از عمل نیاز به بستری ندارد.

مراقبت‌های بعد از آرتروسکوپی مچ پا

نتیجه نهایی جراحی آرتروسکوپی مچ پا بعد از 14 روز مشخص می‌شود. انجام برخی مراقبت‌ها باعث کاهش دوره نقاهت بعد از جراحی شده و باعث بهبود وضعیت بیمار می‌شود. بهتر از بعد از آرتروسکوپی مچ پا با استفاده از عصا راه بروید و وزن بدن را روی مچ پای خود نیندازید. در این دوران مچ پا به هیچ وجه نباید تحت فشار قرار گیرد.

لازم است در این دوران تغذیه مقوی داشته باشید و مصرف چربی و نمک را در روزهای نخست کاهش دهید. برای جلوگیری از عفونت بهتر است از نفوذ آب با زخم جلوگیری کنید و پانسمان آن را به طور مرتب عوض کنید. در زمان خواب نیز بهتر است پاها در حالت طاق باز قرار بگیرند. برای کاهش ورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید.

تا 6 هفته پس از جراحی از انجام هرگونه فعالیت و ورزش سنگین خودداری کنید و در کارهای روزمره از ایجاد فشار مضاعف بر مفصل پرهیز کنید. همچنین لازم است از توالت فرنگی استفاده کنید. در زمان استحمام بسیار مراقب باشید تا پای شما لیز نخورد. بهتر است در روزهای نخست برای راه رفتن از بقیه کمک بگیرید. تا چند هفته بعد از جراحی از رانندگی خودداری کنید.

عوارض آرتروسکوپی مچ پا

جراحی آرتروسکوپی مچ پا مانند تمامی جراحی‌ها دارای عوارض موقت و احتمالی است. البته تمامی عوارض‌های ناشی از این جراحی با رعایت برخی اصول مراقبتی قابل پیشگیری است. یکی از عوارض‌های بروز یافته بعد از این جراحی تورم در ناحیه مچ پا است. برای پیشگیری از این مورد می‌توان از کمپرس یخ استفاده کرد. کبودی نیز از دیگر عوارض آرتروسکوپی مچ پا است که ممکن است به طور موقت رخ دهد و عموما بعد از یک هفته به طور کامل از بین می‌رود.

بروز درد بلافاصله بعد از آرتروسکوپی مچ پا نیز طبیعی است و در روزهای اول با مصرف مسکن برطرف می‌شود. تب و لرز، بروز اسکار در نواحی عمل، التهاب، عفونت و سفتی مفاصل نیز از موارد نادری است که ممکن است در برخی از افراد دیده شود. بهتر است پیش از جراحی در رابطه با مراقبت‌های لازم با پزشک خود مشورت کنید تا به میزان زیادی از بروز این عوارض پیشگیری کنید.

آرتروسکوپی مچ پا یک جراحی کم تهاجمی با برش‌های کوچک است. در این روش جراح ارتوپد به وسیله دوربین، آسیب‌های موجود در مفصل مچ پا را شناسایی می‌کند و بسته به آسیب موجود با در نظر گرفتن برخی تکنیک‌ها با کمترین میزان برش جراحی ترمیمی انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین پارامترها در دستیابی به نتیجه مطلوب پس از جراحی و کاهش عوارض احتمالی دقت بالا در انتخاب جراح ارتوپد و پزشک است. انتخاب یک پزشک با تجربه بالا و مهارت‌های حرفه‌ای خیال شما را از بابت دستیابی به نتیجه مطلوب جراحی با کمترین عوارض راحت می‌کند.

 سوالات متداول آرتروسکوپی مچ پا

جراحی آرتروسکوپی مچ پا برای چه کسانی مناسب است؟

آرتروسکوپی مچ پا اغلب برای کسانی کاربرد دارد که به دلیل مشکلات مفصلی دچار محدودیت حرکتی و درد شده‌اند.

هدف از جراحی آرتروسکوپی مچ پا چیست؟

آرتروسکوپی مچ پا عموما با هدف شناسایی و تشخیص بیماری و رفع اختلالات و مشکلات موجود در نواحی مچ پا انجام می‌شود.

آیا جراحی آرتروسکوپی مچ پا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

جراحی آرتروسکوپی مچ پا تحت پوشش بسیاری از بیمه‌های درمانی قرار دارد. لازم است پیش از عمل از تعهدات و سقف پوشش بیمه خود مطلع شوید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *