روتاتور کاف

آسیب روتاتور کاف – علائم، علت و درمان

آسیب روتاتور کاف شایع است و با افزایش سن احتمال آن افزایش می یابد. این نوع صدمه ممکن است در افرادی که مشاغلی دارند که به انجام مکرر حرکات بالای سر نیاز دارند، مانند نقاشان و نجاران، زودتر رخ دهد.

تمرینات فیزیوتراپی می تواند انعطاف پذیری و قدرت عضلات اطراف مفصل شانه را بهبود بخشد. در بیشتر موارد فقط با انجام همین تمرینات می توان علائم این بیماری را کنترل کرد. اما  اگر آسیب شدید بوده و منجر به  پارگی روتاتور کاف شود، باید به سرعت به دنبال مشاوره پزشکی باشید زیرا ممکن است نیاز به جراحی باشد.

آسيب تاندون روتاتور كاف شانه

روتاتور کاف چیست؟

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها هستند، که مفصل شانه را احاطه کرده و سر استخوان بالای بازو را محکم در حفره کم عمق شانه نگه می دارد. آسیب روتاتور کاف می تواند باعث درد مبهم در شانه شود که در شب بدتر می شود.

درد همراه با آسیب روتاتور کاف ممکن است، با نشانه ‌های زیر همراه باشد.

•   درد مبهم و شدید در عمق شانه
  • اختلال خواب
  • شانه کردن موهایتان همراه با درد
  • با ضعف بازو

برخی از آسیب های روتاتور کاف باعث درد نمی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک می تواند درد کوتاه مدت شانه را ارزیابی کند. در صورت بروز ضعف فوری در بازوی خود پس از آسیب، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت

آسیب های روتاتور کاف اغلب به دلیل ساییدگی و پارگی پیشرونده بافت تاندون در طول زمان ایجاد می شود. فعالیت های مکرر بالای سر یا حملات طولانی مدت و بلند کردن اجسام سنگین می تواند تاندون را تحریک کرده یا آسیب برساند. روتاتور کاف همچنین ممکن است در یک حادثه در هنگام سقوط یا تصادف آسیب ببیند.

عوامل زیر ممکن است خطر آسیب روتاتور کاف را افزایش دهند:

• سن. خطر آسیب روتاتور کاف با افزایش سن افزایش می یابد. پارگی روتاتور کاف در افراد بالای 60 سال شایع است.
  • شغل: برخی مشاغل که به حرکات مکرر بازو در بالای سر نیاز دارند، مانند نجاری یا نقاشی خانه، می توانند به مرور زمان به روتاتور کاف آسیب برسانند.
  • ورزش های خاص برخی از انواع آسیب های روتاتور کاف در افرادی که در ورزشهایی مانند بیسبال، تنیس و وزنه برداری انجام می‌دهند، شایع تر است.
  • سابقه خانوادگی : ممکن است یک جزء ژنتیکی در آسیب‌های روتاتور کاف دخیل باشد، زیرا به نظر می‌رسد این آسیب‌ها در خانواده‌های خاصی شایع‌تر است.

عوارض

بدون درمان، مشکلات روتاتور کاف ممکن است منجر به از دست دادن دائمی حرکت یا ضعف مفصل شانه شود.

تشخیص

در طول معاینه فیزیکی، پزشک بر روی قسمت های مختلف شانه آسیب دیده فشار میاورد و بازوی را در موقعیت های مختلف حرکت می دهد. همچنین قدرت عضلات اطراف شانه و بازوها را آزمایش خواهد کرد. تست های تصویربرداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اشعه ایکس : اگرچه پارگی روتاتور کاف در عکس اشعه ایکس نشان داده نمی‌شود، اما این آزمایش می‌تواند خارهای استخوانی یا سایر علل بالقوه درد مانند آرتریت را تجسم کند.
  • سونوگرافی : این نوع آزمایش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای درون بدن به ویژه بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها و تاندون‌ها استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشک اجازه می دهد تا ساختارهای شانه را در حین حرکت ارزیابی کند. همچنین امکان مقایسه سریع بین شانه آسیب دیده و شانه سالم را فراهم می کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : این فناوری از امواج رادیویی و آهنربای قوی استفاده می کند. تصاویر به دست آمده تمام ساختارهای شانه را با جزئیات بسیار نشان می دهند.

درمان روتاتور کاف

خط اول درمان‌ این بیماری شامل استراحت، کمپرس یخ و فیزیوتراپی است و در بیشتر موارد هم موثر است. اما اگر موثر نباشد

برای بهبودی از آسیب روتاتور کاف سایر روشهای درمانی توصیه میشود:

ورزش

فیزیوتراپی معمولاً یکی از اولین روشهای درمان هایی است که پیشنهاد می شود. تمرینات متناسب با محل دقیق آسیب روتاتور  می تواند به بازگرداندن انعطاف پذیری و قدرت به شانه ها کمک کند. فیزیوتراپی بخش مهمی از روند بهبودی پس از جراحی روتاتور کاف است.

تزریقات

تزریق استروئید به مفصل شانه ممکن است مفید باشد، به خصوص اگر درد به حدی شدید باشد که در خواب، فعالیت های روزانه یا فیزیوتراپی تداخل ایجاد کند. تزریق دارو موقتا می تواند مشکل را حل کند اما درمان قطعی نیست، حتی میتواند

تاندون را ضعیف کرده و موفقیت جراحی شانه آینده را کاهش دهند.

انواع مختلفی از جراحی ها برای آسیب های روتاتور کاف در دسترس هستند، از جمله:

• ترمیم تاندون آرتروسکوپی : در این روش، جراحان یک دوربین کوچک (آرتروسکوپ) و ابزار را از طریق برش‌های کوچک وارد بدن می‌کنند تا تاندون پاره شده را دوباره به استخوان بچسبانند.
  • ترمیم تاندون باز : در برخی شرایط، ترمیم تاندون باز ممکن است گزینه بهتری باشد. در این نوع جراحی ها، جراح شما از طریق یک برش بزرگتر کار می کند تا تاندون آسیب دیده را دوباره به استخوان بچسباند.
  • انتقال تاندون اگر تاندون پاره شده بیش از حد آسیب دیده باشد که نمی تواند دوباره به استخوان بازو وصل شود، جراحان ممکن است تصمیم بگیرند که از تاندون نزدیک به عنوان جایگزین استفاده کنند.
  • تعویض شانه : آسیب های بزرگ روتاتور کاف ممکن است نیاز به جراحی تعویض شانه داشته باشد. برای بهبود پایداری مفصل مصنوعی، یک روش ابتکاری (آرتروپلاستی معکوس شانه) قسمت توپی مفصل مصنوعی را روی تیغه شانه و قسمت سوکت را روی استخوان بازو نصب می‌کند.