پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی

ایا پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی خوب است؟ یکی از بهترین فعالیت ها برای افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی هستند، پیاده‌روی است. پیاده‌روی باعث افزایش تعادل، افزایش انعطاف پذیری بدن و کاهش درد می شود. در ادامه مطلب می خواهیم شما را با تاثیر پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی و مزایای آن آشنا کنیم پس با ما همراه شوید.

تاثیر پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی

پیاده‌روی درست و اصولی باعث تقویت عضلات کمر می شود و تأثیر مثبتی دارد. اما پیاده‌روی های طولانی مدت می تواند باعث تشدید تنگی کانال شود و برای این بیماری مضر است.  بنابراین برای تصمیم گیری میبایست با پزشکئ خود مشورت نمایید، تا با توجه به وضعیت توصیه های لازم را نماید.

آیا پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی ضرر دارد؟

همانطور که گفتیم پیاده‌روی درست و اصولی برای تنگی کانال نخاع، هیچ ضرری ندارد. انجام‌ پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی باید با مشورت پزشک صورت بگیرد و پس از تایید پزشک می توانید آن را انجام دهید. در کنار پیاده‌روی، انجام دادن برخی ورزش ها و تمرینات نیز می توانند باعث‌ کاهش علائم تنگی کانال شوند.

موارد منع پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی

در صورتی که نشانه و علائم زیر را دارید، پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی شما ممنوع است.

• درد شدید در پایین: اگر هنگام پیاده‌روی در قسمت پایین تنه خود، درد احساس کردید یا میزان دردتان افزایش پیدا کرد، نباید به پیاده‌روی ادامه دهید. در این موارد پیاده‌روی برای بیمار یا ممنوع است یا باید مقدار آن را کاهش دهد.
  • احساس سستی در پایینی بدن: در صورتی که هنگام پیاده‌روی احساس سستی در پایین تنه خود حس کردید، بهتر است پیاده‌روی را متوقف کنید.
  • افت فشار خون:  اگر هنگام پیاده‌روی فشار خونتان کاهش پیدا کرد، پیاده‌روی را متوقف کنید و استراحت کنید. در این موارد پیاده‌روی می تواند به شما آسیب وارد کند به همین دلیل باید از انجام دادن آن خودداری کنید.
  • ضعف عضلات:  در صورتی که هنگام پیاده‌روی احساس ضعف کردید پیاده‌روی را متوقف کنید و این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. سپس می توانید با تصمیم پزشک خود برای پیاده‌روی اقدام کنید.‌

آیا پیاده روی به درمان تنگی کانال نخاعی کمک میکند؟

پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی مفید است و می تواند به کاهش آن کمک کند اما میزان بهبود، به شدت و نوع تنگی کانال نخاعی بستگی دارد. پیاده روی می تواند باعث تقویت عضلات شود و با تقویت کردن عضلات پشتی و شکمی، فشار وارد شده به نخاع را کاهش دهد.

یکی دیگر از مزایای پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی، افزایش انعطاف پذیری در بدن است. همچنین پیاده‌روی کردن می تواند باعث بهبود عملکرد قلب و عروق شود و علائم مربوط به تنگی کانال نخاعی را کاهش دهد یا درمان کند.

بیشتر بخوانید : بهترین دکتر ارتوپد | فوق تخصص و جراح در تهران

جایگزین های پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی

همانطور که گفتیم انجام دادن پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی، در برخی افراد ممنوع است و باعث‌ تشدید علائم آنها می شود. این افراد می توانند به جای پیاده‌روی از فعالیت های جایگزین پیاده‌روی استفاده کنند. فعالیت های زیر را می توانید جایگزین پیاده‌روی کنید.

• دوچرخه ثابت: ورزش با دوچرخه ثابت می تواند از افزایش فشار بر کانال نخاعی جلوگیری کند و فشار را کاهش دهد. همچنین این فعالیت باعث تقویت عضلات کمر می شود. تعیین ارتفاع زین دوچرخه در هنگام انجام این فعالیت ورزسی بسیار مهم است بطوریکه ارتفاع صندلی باید طوری انتخاب شود که در هنگام رکاب زدن هر یک از پاها بطور کامل به سمت پایین باز شده و در حالت زانو ها در حالت نبمه خمیده قرار نگیرند.
  • شنا: شنا یکی از بهترین فعالیت ها برای درمان تنگی کانال نخاعی است. هنگام شنا فشار وارد شده به نخاع و بدن کاهش پیدا می کند و عضلات تقویت می شوند. همچنین با شنا کردن می توان بدون ایجاد هیچ گونه فشار روی نخاع، انعطاف پذیری را افزایش داد.
  • تمرینات ورزشی در آب:  انجام دادن تمرینات ورزشی، استفاده از تردمیل در آب، انجام تمرینات تقویتی و..‌ می توان باعث‌ تقویت و بهبود عضلات بدن شوند.
تنگی کانال نخاعی گردن

🔗بیشتر بخوانید : تنگی کانال نخاعی گردن

چه پیاده روی برای درمان تنگی کانال نخاع بهتر است؟

بهترین روش پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی این است که به مدت سی تا چهل و پنج دقیقه روی سطح صاف پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی روی سطوح شیبدار و سرازیری به هیچ عنوان برای کانال تنگی نخاع مناسب نیست و فشار زیادی به کمر وارد می کند.

همانطور که گفتیم راه و روش های مختلفی برای درمان تنگی کانال نخاع وجود دارد و این بیماری نیاز به درمان و مراقبت دارد. برای درمان تنگی کانال نخاع حتماً به پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنید.  دکتر علیرضا میرزا صادقی، یکی از بهترین دکتر ارتوپد در تهران است تجربه و تخصص بالایی در حرفه خود دارد.

سوالات متداول پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی

استفاده از دستگاه‌هایی مانند تردمیل برای تنگی کانال نخاعی مناسب است؟

استفاده از دستگاه تردمیل زمینی و تردمیل آبی، برای درمان تنگی کانال مناسب است و می تواند باعث بهبود آن شود.

قبل از شروع پیاده‌روی باید چه نکاتی را انجام‌ دهیم؟

پیش از شروع پیاده‌روی و هر گونه فعالیت ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید. سپس از لباس مناسب، کفش مناسب استفاده کنید و روی سطوح صاف پیاده‌روی کنید.

پیاده روی برای تنگی کانال نخاع چه مزایایی دارد؟

پیاده‌روی برای تنگی کانال نخاعی مزایای بسیار زیادی که شامل: تقویت عضلات، کاهش وزن، کاهش فشار بر نخاع، افزایش سوخت و ساز بدن و…. است.