Search
Close this search box.
درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر

تنگی کانال نخاعی به دلیل فشار زیاد بر روی نخاع ایجاد می‌شود و می‌تواند تأثیرات جدی بر روی کیفیت زندگی داشته باشد. در سال های اخیر درمان تنگی کانال نخاعی با استفاده از تکنولوژی لیزر به عنوان یک راه حل پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته است.

در این مقاله، ما به بررسی جزئیات درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر پرداخته و اطلاعات گام به گامی را برای افرادی که به دنبال راهکارهای بهترین درمان هستند، ارائه می‌دهیم. از جمله مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد، علائم تنگی کانال نخاعی، جزئیات جراحی لیزری و مزایای این روش است.

عمل  تنگی کانال نخاعی با لیزر چیست؟

عمل  تنگی کانال نخاعی با لیزر

عمل  تنگی کانال نخاعی با لیزر، یک تکنیک پزشکی پیشرفته است که شامل تابش تشعشع برای تحریک و افزایش سرعت ریکاوری با افزایش سرعت گردش جریان خون می‌شود. در این روش اشعه به بافت های آسیب دیده نفوذ می کند تا التهاب و درد را کاهش دهد تنگی کانال نخاعی را می توان با لیزر درمان و مدیریت کرد. زیرا اشعه باعث افزایش گردش خون در بافت ها می شود.

لیزر درمانی سلول‌های بدن را تحریک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا عملکرد مطلوبی داشته باشند، واکنش‌های بیوشیمیایی ایجاد کنند و بهبودی را تسهیل کنند.

این وضعیت به صورت درد گردن یا کمر درد ظاهر می شود. جراحی رفع فشار می تواند برای مدیریت این بیماری انجام شود، اما علائم ممکن است عود کنند. عوامل خطر متعدد مرتبط با جراحی، از جمله آسیب عصبی یا بافتی و لیزر درمانی، یک رویکرد ایده آل برای درمان است. 

آیا لیزر درمانی برای درمان تنگی نخاعی بی خطر است؟

روش لیزر درمانی غیر تهاجمی است و کمترین عوارض را دارد. متخصص یک ارزیابی کامل از سابقه پزشکی انجام می دهد، تا مطمئن شود که این رویکرد منجر به عوارض نمی شود. لیزر درمانی می تواند تنگی نخاع را درمان کند و التهاب اطراف کانال نخاعی را به حداقل می رساند و اعصاب را آرام می کند.

از این روش می توان برای درمان آسیب های بافت نرم و اسکلتی عضلانی استفاده کرد. لیزر درمانی برای تنگی کانال نخاعی یک درمان ایده آل است که به راحتی توسط پزشک در مدیریت شرایط مزمن گنجانده می شود. این روش حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و بافت‌های زیرین را بررسی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که ستون فقرات آسیب‌دیده دارای گردش خون متعادل است. تا اطمینان حاصل شود که به سرعت از وضعیت خود بهبود می‌یابید. لیزر درمانی می تواند به مدیریت تنگی کانال نخاعی کمک کند و اثرات آن بر فعالیت های روزمره را کاهش دهد.

لیزردرمانی بافت ها را با فوتون ها اشباع می کند که به سلول های آسیب دیده انرژی می بخشد و گردش خون را در بافت های آسیب دیده افزایش می دهد. پاسخ‌های درمانی را تحریک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد و درد را کاهش می‌دهد.

مراحل لیزر تنگی کانال نخاعی 

متخصص دستگاه لیزر را روی ستون فقرات آسیب دیده نگه می دارد و اجازه می دهد تا اشعه به بافت های بدن نفوذ کند.بافت بدن انرژی نور را جذب می‌کند تا سلول های قسمت آسیب دیده بدن را تحریک کند. این رویکرد درمانی التهاب بافت ها را کاهش می دهد و ممکن است بسته به شرایط خود به جلسات متعددی نیاز داشته باشید.

عمل تنگی کانال نخاعی با لیزر یک روش جراحی پیشرفته است که برای درمان تنگی کانال نخاعی به کار می‌رود. در این روش، از تکنولوژی لیزر برای کاهش فشار و افزایش فضای داخل کانال نخاعی استفاده می‌شود. 

عمل تنگی کانال نخاعی با لیزر به دلیل کاهش ریسک‌های مربوط به جراحی سنتی و باز، محبوبیت بیشتری دارد. با این روش، بیماران ممکن است بهبود چشمگیری در علائم خود تجربه کنند و به سرعت به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

اگر تنگی کانال نخاعی دارید، لیزر درمانی می تواند جایگزین مناسبی برای درمان باشد. کایروپراکتیک ممکن است از طب یکپارچه یا درمان های جایگزین استفاده کند که شامل درمان های معمولی برای مدیریت درد تنگی ستون فقرات می شود. برخی از رویکردها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی عمیق
  • درمان کایروپراکتیک

لیزر درمانی غیر تهاجمی است و نیازی به جراحی ندارید. شما را قادر می سازد تا به سرعت بهبود پیدا کنید و هیچ عارضه بالقوه ای ندارد.  

لیزر درد تنگی کانال نخاعی را تسکین می دهد؟

لیزر درمانی یک درمان موثر، ایمن و غیر دارویی برای کمک به مدیریت درد ناشی از یک بیماری مزمن مانند تنگی کانال نخاعی کمری است. لیزر درمانی، همچنین به عنوان درمان فوتوبیو مدولاسیون (PBMT) شناخته می شود، از طول موج های خاصی از نور برای تحریک واکنش های شیمیایی در بدن استفاده می کند. به طور خاص، لیزر درمانی تولید و انتقال انرژی را در سلول‌ها به روش‌هایی افزایش می‌دهد که از بهبودی پشتیبانی می‌کنند.

لیزر مدت زمان بهبودی  را کوتاه‌تر و التهاب را کاهش میدهد. لیزر درمانی با کمک به آزاد شدن اندورفین ها  درد را کاهش می دهد. درمان با لیزر می تواند فعالیت عروقی را برای کاهش التهاب و تحریک تولید رگ های خونی جدید بهبود بخشد. لیزر درمانی می تواند فعالیت متابولیک را برای افزایش میزان انرژی در دسترس سلول ها، حمایت از سیستم ایمنی و ترمیم و بازسازی بافت عضلانی بهبود بخشد. لیزر درمانی حتی می تواند باعث بازسازی یا رشد جدید اعصاب شود تا به بدن کمک کند بر آسیب عصبی مرتبط با تنگی نخاع کمری غلبه کند. لیزر درمانی همچنین می‌تواند سایر بیماری‌های موثر بر اعصاب مانند نوروپاتی محیطی دیابتی را نیز برطرف کند.

مزیتهای درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر به عنوان یک روش جدید و پیشرفته در حوزه جراحی نخاعی شناخته میشود، که ممکن است برای بسیاری از بیماران مفید باشد. در زیر به برخی از مزایا و ارتباط آن با بهبود وضعیت بیماران اشاره خواهیم کرد:

  • حداقل تهاجم: استفاده از لیزر به عنوان ابزار اصلی در جراحی کمترین تهاجم به بافت‌های اطراف را به همراه دارد. این امر منجر به کاهش خطر عوارض جانبی و بهبود سریعتر بیمار می‌شود.
  • کاهش فشار بر نخاع: لیزر به عنوان یک ابزار دقیق و با کنترل بالا، به جراحان امکان می‌دهد تا بافت‌های اضافی یا تومورها را کاهش داده و فشار غیرطبیعی بر روی نخاع را بهبود بخشند.
  • بازتوانی سریع: با کاهش میزان تهاجم و زمان بهبودی کمتر، بیماران تحت جراحی لیزری ممکن است به سرعت به بازتوانی و بهبود علائم بپردازند و به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.
  • جلوگیری از عود بیماری: استفاده از لیزر می‌تواند بهبود وضعیت را تسهیل کند و احتمال عود بیماری را به شدت کاهش دهد.
  • راحتی بیمار: با کاهش درد و زمان بهبودی، بیماران تحت درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر احساس راحتی بیشتری خواهند کرد که می‌تواند بر کیفیت زندگی آنها تاثیر گذار باشد.
تنگی کانال نخاعی کمر

🔗 بیشتر بخوانید : تنگی کانال نخاعی کمر چیست؟

عوارض لیزر تنگی کانال نخاعی 

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر به عنوان یک روش جراحی پیشرفته ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. در زیر، به برخی از عوارض احتمالی این درمان اشاره خواهیم کرد:

  • درد و تورم:  پس از عمل جراحی، برخی از بیماران ممکن است درد و تورم در ناحیه عمل تجربه کنند. این علائم معمولاً به مرور زمان کاهش می‌یابند، اما نیاز به مدیریت درد و استفاده از داروهای تسکین دهنده ممکن است وجود داشته باشد.
  • خونریزی: خونریزی در ناحیه جراحی نیز یکی از عوارض ممکن است. این ممکن است به عنوان یک واکنش طبیعی به جراحی رخ دهد، اما در صورت افزایش یا طولانی شدن، باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • عفونت: ریسک عفونت در هر جراحی وجود دارد. با اعتنای دقیق به مراقبت‌های پس از جراحی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، این ریسک کاهش می‌یابد، اما همچنان امکان وجود عفونت وجود دارد.
  • اثرات جانبی لیزر : استفاده از لیزر ممکن است در نواحی اطراف نیز تأثیر گذار باشد. این اثرات ممکن است شامل تغییرات در رنگ پوست، حساسیت به نور، یا تحریکات دیگر باشد.
  • عوارض عصبی: در برخی موارد، عوارض عصبی نظیر کاهش حساسیت یا تغییر در توانایی حرکت ممکن است رخ دهد. این عوارض معمولاً به مرور زمان کاهش می‌یابند، اما نیاز به توجه و پیگیری دارند.
  • عوارض متابولیک: تغییرات در وضعیت متابولیک بعضی از بیماران نیز گزارش شده است. این ممکن است شامل تغییرات در سطح قند خون، الکترولیت‌ها و دیگر عوارض مرتبط با سیستم متابولیک باشد.

سوالات متداول لیزر تنگی کانال نخاعی

آیا جراحی ستون فقرات با لیزر موفقیت آمیز است؟

 عمل جراحی تنگی نخاعی با لیزر در بیش از 95% از موارد موفقیت آمیز است.

 آیا تنگی کانال نخاعی با لیزر قابل درمان است؟

بستگی به میزان تنگی نخاعی دارد، در موارد شدید جراحی الزامی است. این بستگی به نظر پزشک دارد.

 آیا درمان دائمی برای تنگی نخاع وجود دارد؟

هیچ درمانی برای تنگی کانال نخاعی وجود ندارد، اما درمان هایی برای کمک به کاهش علائم وجود دارد. داروهای ضد التهابی بدون نسخه می توانند تورم و درد را کاهش دهند. اگر آنها این ترفند را انجام ندهند، پزشک می تواند داروهای با دوز بالاتر را تجویز کند. پزشک ممکن است تزریق کورتیزون را نیز توصیه کند.

خطرات جراحی ستون فقرات با لیزر چیست؟

لیزرها ساختارها و بافت‌های نرم را با استفاده از گرمای متمرکز برش می‌دهند، و در حالی که در حین عملیات باید بسیار دقیق باشند، این گرما می‌تواند در حین عملیات به ساختارهای مجاور سرایت کند و منجر به آسیب عصبی شود که می تواند باعث بی اختیاری و بی حسی شود .

جراحی ستون فقرات با لیزر بهتر است یا جراحی سنتی ؟

در جراحی ستون فقرات با لیزر، خطر عفونت، از دست دادن خون و آسیب احتمالی به عضلات پشت و بافت نرم نسبت به جراحی باز سنتی کمتر است. از آنجایی که این روش کمتر تهاجمی است، زمان بستری در بیمارستان و به طور کلی زمان بهبودی کوتاه‌تر است.

زمان نقاهت جراحی ستون فقرات با لیزر چقدر است؟

بیماران می‌توانند بلافاصله پس از جراحی ستون فقرات راه بروند و تشویق می‌شوند پیاده‌روی را در روال بهبودی روزانه خود بگنجانند. اکثر بیماران می توانند در عرض یک هفته پس از جراحی به سر کار بازگردند و در صورت تایید جراح، پس از شش هفته به فعالیت بدنی عادی خود بازگردند .

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *